WDZIĘCZNOŚĆ JAKO UCZUCIE

Większośc naszego życia związana jest z dawaniem, przyjmowaniem i odwzajemnieniem za otrzymane podarunki, pomoc czy też inne dobrodziejstwa. 

Wdzięczność jako uczucie to nic innego jak pojawiające się w nas doznanie, że jest się obdarowanym. Jest dowodem uznania za dobroć nam okazaną i skierowana jest ona najczęściej do osoby, która nas czymś obdarowała lub do siły wyższej czy też do Wszechświata. 

Wg. Roberta A. Emmonsa – amerykańskiego psychologa i profesora, który zajmuje się badaniami nad wdzięcznością – nie jesteśmy w stanie czuć pełnej wdzięczności do samych siebie i do swoich działań. Jak zatem określić to uczucie względem siebie? – dumą, zadowoleniem czy też poczuciem sukcesu, ale nie wdzięcznością.

WDZIĘCZNOŚĆ JAKO STAN

Wdzięczność jako stan to nic innego jak umiejętność do jej odczuwania pod wpływem różnych sytuacji. Im stoi ona na wyższym poziomie, tym prościej jest ją Tobie w sobie wzbudzić. Ta cecha na szczęście nie jest stała lecz podlega zmianie, a to oznacza, że możemy ją ćwiczyć.

Wdzięczność jako stan to umiejętność jej wyrażania TYLKO ZA OBECNE DOZNANIA  tj.: wdzięczność za to, że widzę piękny widok, spędzam miło czas, jem coś smacznego. 

To chwila zatrzymania na Tu I Teraz i docenienia jej. Moment wczucia się w siebie, moment dla siebie i tego czego doświadczam. To przystanek na drodze pociągu jakim jest nasze życie. Wdzięczność potrzebuje naszej uwagi, by zaistnieć. Aby stała się naszą codziennością, a nawet nawykiem powinniśmy regularnie ją praktykować. Z czasem zauważysz ogromne zmiany w swoim życiu, sposobie komunikacji i postrzegania świata.

Korzyści z praktykowania wdzięczności

Praktykowanie wdzięczności pozwala skupić się na pozytywach w naszym życiu. U osób, które praktykują wdzięczność zaobserwowano zmiany w 3 wymiarach: psychologicznym, fizycznym oraz interpersonalnym.

W obszarze psychologicznym u osób praktykujących wdzięczność zaobserwowano, iż:

  • są bardziej cierpliwe;
  • odczuwają mniejszy stres;
  • mają mniej myśli depresyjnych;
  • wzmacnia się ich  stabilność i odporność psychiczna;
  • mają mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego;
  • odczuwają większe szczęście;
  • częściej mają dobry nastrój;
  • lepiej radzą sobie z trudnymi, kryzysowymi sytuacjami

Zmiany w obszarze fizycznym jakie zaobserwowano to między innymi:

  • lepsza jakość snu;
  • niższe ciśnienie krwi;
  • mniejszy poziom ogólnego zmęczenia;
  • wyższy poziom energii do działania;
  • zmiany w funkcjonowaniu układu krwionośnego;
  • poprawa zdrowia fizycznego, w tym pracy serca

Zmiany w obszarze interpersonalnym:

  • prościej budują więzi;
  • są bardziej lubiane;
  • są wierniejsze w związkach;
  • budują  trwalsze więzi i związki;
  • okazywanie wdzięczności zwiększa zaangażowanie i wierność drugiej osoby w związku

W jaki sposób praktykować wdzięczność?

  1. Prowadź dziennik wdzięczności w kalendarzu, terminarzu, na zwykłej kartce czy też w telefonie zapisz datę i napisz 3 rzeczy za które jesteś wdzięczna. Uzupełniaj go od 1 do 3 razy w tygodniu, możesz oczywiście codziennie. Przykładowy wpis może wyglądać: “Dziś jestem wdzięczna za spotkanie z Anią.” “Jestem wdzięczna za piękną pogodę i udaną wycieczkę rowerową”.  Po miesiącu, dwóch wróć do wcześniejszych zapisków i spróbuj przypomnieć sobie to co czułeś jak doznałeś wdzięczności. 
  1. Napisz list wdzięczności. Zapewnij sobie ok 20 – 30 minut. Usiądź w bezpiecznym dla siebie miejscu. Weź kartkę i długopis i przez 20 minut pisz list, w którym wyrazisz swoją wdzięczność osobie, której czujesz, że nigdy wystarczająco nie podziękowałaś. Opisz w liście w jaki osoba ta wpłynęła na Twoje życie. Praktykuj tą czynność raz w tygodniu przez okres 3 tygodni z rzędu. Możesz pisać do tej samej osoby, możesz też wybrać kolejną. Ważne jest byś pisał ten list przez 20 minut. Możesz później dać ten list osobie do której pisałeś, możesz również schować do szuflady.
  1. Słoik wdzięczności to proste ćwiczenie do codziennego praktykowania. Potrzebujesz: słoik lub inny pojemnik, białe lub kolorowe karteczki i coś do pisania. Zapisuj na karteczkach to, za co jesteś wdzięczna. Rób to w taki sposób, byś po 6 miesiącach jak wyjmiesz karteczkę ze słoika była w stanie przypomnieć sobie jaką rzecz miałaś wtedy na myśli. Wyznacz też sobie na samym początku  datę, kiedy chcesz przeczytać, to co napisałaś. Po przeczytaniu nie wkładaj karteczek z powrotem do słoika, ale zacznij go napełniać od nowa, nowymi wdzięcznościami.

“Wdzięczność jest emocjonalnym rdzeniem wzajemności.“

Robert Emmons

1 myśl na “WDZIĘCZNOŚĆ”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *